fertal
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

Williams Cothworth:Mark Webber(ausztrál), Nico Rosberg(német)

Renault:Giancarlo Fisichella(olasz), Fernando Alonso(spanyol)

McLaren-Mercedes:Kimi Raikkönen(finn), Pedro De la Rosa (spanyol)

Ferrari:Michael Schumacher(német), Felipe Massa(brazil)

Toro Rosso-Cosworth:Vitantonio Liuzzi(olasz), Scott Speed(amerikai)

Honda:Rubens Barrichello(brazil), Jenson Button(brit)

Toyota:Ralf Schumacher(német), Jarno Trulli(olasz)

Red Bull-Ferrari:David Coulthard(brit), Christian Klien(osztrák)

Midland-Toyota:Tiago Monteiro(portugál), Christijan Albers(holland)

Super Aguri-Honda:Takuma Sato(japán), Yuji Ide(japán)

Sauber-BMW:Nick Heidfeld(német), Robert Kubica(lengyel)

 

 
.
.
.
.
.
.
.
.
 
 
Szakszavak a Forma-1-ben

Aerodinamikai egyensúly : Az elsõ- és hátsó tengelyek leszorító erejének harmonikus egyensúlyi állapota.

Aerodinamikai hatásfok: A lehetõ legnagyobb leszorító erõ a lehetséges legkisebb légellenállás mellett.

Airbox: A motor felett található "kémény". A vezetõ feje fölött található nyíláson levegõ áramlik e kürtõbe, melyben - annak speciális belsõ formája miatt - felgyorsul, s nagyobb hatásfokkal éri el a motor trombita alakú szívócsöveit. Az airboxot aerodinamikai szempontból optimált burkolat fedi.

Alulkormányzottság: A kanyarba túl nagy sebességgel érkezõ, vagy túl hamar kigyorsítani akaró autó elülsõ kerekeinek vezetõereje lecsökken/megsemmisül. Az autó csúszni kezd az elsõ kerekein a kanyar külsõ íve felé. E jelenség veszélytelenebb, mint a túlkormányzottság (lásd a címszót), de jelentõs idõveszteséget okoz.

Apex: A kanyar belsõ ívén elhelyezkedõ fordulási csúcspont. (ejtsd: épex)

Autokláv: Egy nagynyomású kemence a karbon részek kikeményítéséhez. A kuktához hasonló módon ebben "sütik" a Formula-1-es autók fõ alkotóelemeit, melyek magas hõmérsékleten és nagy nyomáson érik el végsõ szilárdságukat.

Ballaszt: Járulékos súlyok, melyek az általában túl könnyû versenygépet emelik a tömeglimit fölé. A kedvezõbb súlypont kialakítása miatt az autó alján helyezik el a ballasztsúlyokat.

Batman: Hajlított aero-elemek az oldaldobozok közepén, a hátsó felfüggesztés elõtt, melyek a wingletek hatását erõsít(het)ik.

Benzin: Optimált szuper-plusz üzemanyag, 99-es, 100-as oktánszámmal. Elõnye: magasabb energiasûrûség, gyorsabb égés, alacsonyabb fogyasztás.

Biztonsági ülés: 1999 óta kötelezõ. Baleset után a pilótát az üléssel együtt lehet kiemelni a monocoque-ból. Az üléshéj a röntgensugarakat is átereszti.

Blackbox: Olyan készülék, mely az autó minden fizikai mozgását, rezdülését, és a rá ható erõhatásokat följegyzi. Különösen fontos a balesetek analízisénél.

Blistering: Angol kifejezés, mely hólyagosodást jelent. E jelenséget még a Goodyear gumik utolsó éveiben ismerhettünk meg igazán. A gumik futófelülete részben felválik a karkasszról, hólyagos lesz, és ledobódik - nagyban rontva a tapadást és menetviselkedést. Leggyakrabban extrém aszfalt- és gumihõmérsékleteknél történik.

Box: Angol szó, melynek távoli jelentése garázs, ahol a versenyautókat és a technikai felszereléseket tárolják egy teszt, illetve verseny során. Minden csapat legalább három boxszal rendelkezik, ahol kettõ a versenyautót, egy pedig a tartalékautót szolgálja ki.

CAD/CAM: Computer Aided Design/Computer Aided Manufacturing, azaz számítógép segítségével történõ tervezés és gyártás.

Chassis: Francia/angol fogalom, mely a kocsitestre, s annak funkcionális, mechanikus kiegészítõire utal. Értelmezni magyarul futómû-viszonylatban kell, melybe bele kell vonnunk a kocsiszekrény szilárdságát és a felfüggesztési komponensek viselkedését. Ha jó a "sasszé": a kocsitest kellõen merev, a futómû kedvezõ geometriájú, jó mechanikus útfogást ad, és jól reagál az útegyenetlenségekre.

Compound: A kvalifikáció elõtt mindenkinek el kell döntenie, milyen keverékû gumit használ a versenyen. A gumikeverék (compound) lehet lágyabb, vagy keményebb. Elõbbi jobban tapad, de rövidebb élettartamú, utóbbi fordítva. Esõgumik tetszés szerint választhatók.

Concorde-Agreement: A FOCA és FIA között köttetett egyezség, mely a szabályváltozásokat csak közös egyetértés mellett engedélyezi.

Curbs vagy Kerbs: A kanyarok külsõ és/vagy belsõ ívén található kerékvetõ- illetve rázókövek.

Deflektor (Barge Boards): Angol szó, mely szélterelõt jelent, s a karosszéria mellett, az elsõ kerekek mögött található alkatrészekre utal. Ezek a nagyfelületû, hajlított lemezek nyugtatják meg a kerekek által megörvényeltetett levegõt, így a hûtõ jobb hatásfokú légáramot kap.

Differenciál: A hajtott kerekek kiegyenlítõmûve, mely a külsõ és a belsõ íven forduló kerekek fordulatszám-különbségeit egyenlíti ki. Elektronikusan is vezérelhetõ, s a kanyarstabilitás érdekében alkalmazhatók különféle differenciálzárak. A hiányos szabályok miatt a differenciál-kipörgésgátló egységek kezdenek áttekinthetetlenné, kontrollálhatatlanná válni, aránytalan elõnyöket biztosítva a nagy költségvetésû csúcs-csapatoknak.

Diffúzor : Aerodinamikai vezetõelem, mely az autó hátsó kerekei között található. Fölemeli és megvezeti az autó alja alól érkezõ levegõt; leszorítóerõt kelt. Hátsó szárnnyal kombinált hatása leginkább esõben látható, mikor az autók látványos "kakasfarkat" húznak maguk mögött.

Dirty air : Angolul piszkos levegõ, jelentése pedig azokra az áramlásokra, légörvényekre vonatkozik, mely a haladó autó háta mögött található. Ez a jelenség a kusza áramlások miatt (is) csökkenti a hátul haladó kocsi elsõ szárnyának leszorítóerejét.

Drive-by-wire : Korábban Fly-by-wire throttle; mely a repülésbõl átházasított kifejezés. Elektronikusan vezérelt gázpedál, ahol a vezetõ csupán egy potmétert nyomkod, de a rendszer nincs mechanikus kapcsolatban a motorral. A pillangószelepeket tehát nem bowden, hanem az elektronika nyitja-zárja.

ECU : Engine Control Unit, vagy Electronic Control Unit. Ez az elektronikus alapprocesszor vezérli az autót, vagy a motort és tárolja a legfontosabb jeleket. Nélküle nem mûködik se váltó, se motor.

Fedélzeti kamera: Minden autó rendelkezik fedélzeti kamerával, olykor többel is. Ezeket az airboxon, a cockpiten/-ben, az elsõ- és hátsó szárnyakon stb. helyezik el. Minden perspekívát csupán a digitális Premiere World csatornán láthatunk, a szokásos közvetítések megelégszenek eggyel. A kamerák fontos szerepeket kapnak egyes szituációk, balesetek kiértékelésénél.

Fékegyensúly :Az autó elejére, illetve hátuljára ható fékerõk viszonya, melyet a versenyzõ a kormányról is állíthat. Tiltott viszont a bal és jobb oldali kerekek között variálható fékegyensúly.

Fékek: A Formula-1-es autók karbontárcsás fékrendszerrel rendelkeznek. Ezek üzemi hõfoka mintegy 600-800 °C, s ilyenkor a tárcsák látványosan izzanak. Az elsõ és a hátsó futómû külön fékkörre kapcsolódik.

Fékfolt v. lapos folt: A magyar versenyzsargonban nem található meg e szó, csupán utalásokként találkozhatunk vele. Mikor a versenyzõ túl nagyot fékez; a gumi álltában csúszva egy folton laposra kopik. Ilyenkor már nem teljesen kerek a kerék, s a folt vállai elkezdik rázni a kormányt. Ezek a vibrációk nemcsak kellemetlenek, de idõt és pár lóerõt is fölemésztenek. Itthoni kifejezések: "elfékezett kerék", "kockásra fékezett kerék", vagy "szögletesre fékezett kerék".

Felvezetõ kör : A rajt elõtti utolsó kör, melyet a kvalifikált autók lassan tesznek meg. Ilyenkor tilos a versenyzõknek egymást, illetve az elõttük haladó Safety Cart elõzni. Akinek induláskor problémája támad versenyautójával, s nem tud kellõen rövid idõ alatt felzárkózni az elhaladó mezõnyhöz, elveszti startpozícióját és kénytelen leghátulról nekivágni a versenynek.

FIA : Fédération International de l'Automobile, azaz Nemzetközi Autósszövetség. E francia illetõségû hivatal a legnagyobb hatalom a versenysportban.

FOA .: A Formula One Administration rövidítése. Az FOA a Formula-1 promóciójáért felelõs SLEC egyik leányvállalata. A SLEC ismét egy rövidítés, mely Bernie Ecclestone feleségének nevébõl, a Slavica Ecclestone-ból származik. E cég (család) birtokolja a SLEC részvények 25 százalékát, míg a többit a Kirch médiabirodalom mondhatja magáénak.

FOCA : A Formula One Constructors Association rövidítése. A Formula-1-es Konstruktõrök Szövetsége képviseli az FIA-vel és FOA-vel szembeni jogokat és elvárásokat.

Formula-1 : 1947-ben bevezetett fogalom a nagydíj-versenyautók definiálására. A korábbi súlyformulát egy motorformula is kiegészíti. Magyarország köznyelvében a lehetõ leghelytelenebbül Forma-1-gyé nyomorodott. A forma egy geometriai alak(zat), a formula pedig egy szabályzat, definíció.

Földelõcsíkok : Két, fémbõl készülõ, hajlékony csík, mely a boxoknál kiáll a földbõl. A boxmegállásnál föléjük hajtó kocsi levezeti a benne keletkezett statikus elektromosságot, így a tankolás biztonságosabb, szikramentes.

Függõleges határolók, vezérsíkok : Az elsõ, illetve a hátsó szárnyak függõleges határolólapjai.

Fûtõtakarók : A nyolcvanas évek elejétõl használják az elõmelegítõ takarókat, melyek maximum 90 °C-ig fûtik fel a gumikat. A köpenyek így kezdettõl fogva jobban tapadnak.

GPDA : Az angol Grand Prix Drivers Association rövidítése. A Nagydíj-pilóták Szövetsége az autók, felszerelések és pályák biztonságosabbá tételén fáradozik, de csak javaslatokat tehet.

Grand Prix : Franciául "nagydíj". 1906-ban rendezték meg az elsõ ilyen titulussal rendelkezõ versenyt, melyet a magyar Szisz Ferenc nyert meg egy 90 lóerõs Renault nyergében. Az 1236 kilométeres versenytáv megtételéhez 12 óra 15 percre volt szüksége. Az átlagsebesség 101,195 km/h volt.

Grip : Ez az angol kifejezés takarja az útfogást, úttartást, melyet egy versenygép generálni képes. Megkülönböztetünk mechanikus és aerodinamikai gripet.

Gumik : Fõ szállítók: Bridgestone és Michelin. A "fekete arany" szállítói öldöklõ harcot folytatnak egymás ellen. A száraz pályára való abroncsok négy hosszanti bordával rendelkeznek, az esõgumik tetszõleges vízkiszorító-rajzolattal. Elõírt gumiszélesség: elöl 30,5-35,5 cm, hátul 36,6-38,0 cm.

HANS : Az angol Head and Neck Support kifejezés rövidítése. Egy karbon gallér, melyhez szíjakkal csatlakozik a sisak. A szíjak megakadályozzák, hogy a versenyzõ feje a kormánynak, vagy a cockpitnek ütközzön. 2003-tól kötelezõ.

Ideális ív :A leggyorsabb, de szinte soha nem a legrövidebb vonalvezetése egy kanyarnak, vagy pályának. Célja a legkevesebb idõveszteség elérése fékezéskor, és a legkorábbi gázadás a legjobb kigyorsítás érdekében.

Idõmérés : Minden autó elsõ tengelyvonalában egy mikrojeladó (transzponder) található. Az autót a célvonalon és két szektorvonalon mérik, az antennák által regisztrált idõeredmény pedig automatikusan íródik a számítógépbe.

Idõterv : Péntek: 1100-1200, 1300-1400 szabadedzés Szombat: 900-945, 1015-1100 szabadedzés Vasárnap: 4,5 órával a rajt elõtt félórás warm-up, rajt általában 1400-kor

Intermediate : Mintás slick, köztes gumitípus félvizes pályákhoz, kisebb intenzitású esõhöz. Ha e gumitípust tartósan nem hûti víz, felmelegszik és eldurran. Ismét egy magyar módra megnyomorított kifejezés, melyet itthon intermédiaként hallhatunk. (Helyes ejtése: intermídiet.)

Jump start : Beugrás rajtoláskor. A pályába beépített szenzorok jelzik a korai rajtot a versenyvezetõségnek, akik döntenek a büntetésrõl.

Karkassz - A gumik egymásra vulkanizált, fém- és aramidszövetbõl álló teherviselõ szerkezete. Belsõ felépítése meghatározza egy gumi menetviselkedését, rugózását, gyorsítási és fékezési karakterét.

Kavicságy - Durva kaviccsal megtöltött területek a kanyarok külsõ ívein. Szerepük, hogy a kicsúszó versenyautókat lelassítsák, megfogják.

Kifékezés - A kanyar elõtti féktávon elõzzük meg az ellenfelet.

Kipörgésgátló - Megakadályozza a meghajtott kerekek kipörgését, ezáltal a hajtóerõ akadálytalanul jut a talajra. Elektronika avatkozik a pillangószelepek állításába, a befecskendezésbe, a gyújtásba, illetve a kuplung, a váltó és a differenciál vezérlésébe. Rajtnál és csúszós kanyaroknál nagyon fontos!

Leszorítóerõ - Nyomó- és szívóhatás, melyet a szárny- és a padlólemez-profilok hoznak létre. Ez szorítja a kocsit az úttesthez.

Limiter - Gombnyomásra aktiválódó rendszer, mely a boxmegállások alkalmával tartja a boxutca tempólimitjét. A limiter elveszi a gyújtást max. 5 hengertõl, ezért az autók rekedten szólnak, enyhén rángatnak. Üzemállapotáról a nyitott tanksapka és a villogó hátsó fény tanúskodik.

Mapping - Angolul a motorvezérlés jelleggörbéjét jelenti. Pályától, idõjárástól, kvalifikációs, vagy versenybeállításoktól függ, hogy a benzinbefecskendezés, a keverékarány, a gyújtás és a fordulatszámhatár hogyan variálódik, ezáltal a hajtómû milyen erõ- és nyomatékviszonyokkal dolgozik.

Minimális tömeg - 600 kg, rajtkészen, folyadékokkal és vezetõvel együtt. Az FIA az edzéseken szúrópróbaszerûen ellenõrzi a kocsik tömegét, de a verseny után minden célba ért autó mérendõ.

Monocoque - Anglo-francia kifejezés, mely az önhordó héjszerkezetû, egyetlen darabból álló alkatrészt jelenti, melyben a sofõr helyet foglal. A köznyelv koporsónak is nevezi, noha a biztonságról szigorú ütközési elõírások gondoskodnak.

Monoposto - Olasz szó, jelentése együléses versenyautó, általában szabadon álló kerekekkel.

Motor - Az F1 elõírásai tízhengeres, három liter hengerûrtartalmú, benzinüzemû erõforrásokat specifikálnak. Nem használhatók ovális dugattyúk, és teljesítménynövelõ kényszerfeltöltés (turbo, vagy kompresszor). Nem használhatók már az egészégkárosító, de könnyû és strapabíró berilliumötvözetek sem, amelyek a motor teljesítményét és élettartamát fokozták.

Motorhome - A versenyzõk és csapatvezetõk nappali lakásaként, irodájaként szolgáló luxus-lakóbuszok, melyek az újságírók fogadására, megvendégelésére is szakosodnak.

Nyalóka - Boxbeállásokkor látható, hogy a ceremóniát egy "táblás ember" vezényli. A tábla formája egy nyalókára hasonlít, innen az elnevezés. A nyalókán található utasítások: elöl "FÉK", hátul "EGYES FOKOZAT". Néhány pilóta számára feltüntetik, a LIMITER feliratot is, hogy a boxutcában elkerüljék a sebességtúllépést. A nyalókás ember a nyalóka felrántásával jelzi, hogy kocsi elhagyhatja a boxot.

Paddock - A pálya belsõ, zárt része, ahol a csapatok táboroznak. Itt helyezik el a kamionokat és a motorhome-okat is. Szó szerint istállókifutót, nyergelõt jelent; pontos magyar definíciója nincs.

Paddock Club - Exkluzív VIP-részleg a paddockon kívül (!), ahonnan jól belátható a pálya. Általában speciális tribünön, vagy a boxépületek tetején kap helyet.

Parc fermé - Franciául lezárt rész/terület, ahová a verseny után az autók ellenõrzésre begördülnek. A manipulációk és csalások kivédésére szolgáló területen nem tartózkodhat senki, még a pilótáknak is el kell hagyniuk a parc fermét kiszállás után. A kifejezés végén az "é" ejtendõ.

Pedálok - A mai F1-es kocsikban csupán gázt és féket találunk. A legtöbb pilóta ballal fékez, így jobbal folyamatosan tud gázt adni.

Penalty - Büntetés. 2002-tõl engedékenyebb, reálisabb a szankciók rendszere. A korábbi, tíz másodperces ún. Stop&Go helyett már a megállás nélküli, Drive-through büntetés is alkalmazható. A további idõbüntetések a verseny végén hozzáadódnak az összidõhöz.

Pit Lane - Angolul boxutca.

Pole Position - Angolul az elsõ rajthely.

Pushrod - Angol mûszaki kifejezés, mely a felfüggesztés nyomórudas elrendezésére utal. A keresztlengõkarokon átlósan áthaladó rugóstagok a kocsicsõr felsõ részén csatlakoznak be, jellegzetes A-alakban. A futómûvek karbonból készülnek, így merevebbek és könnyebbek az acélnál. A mára már nagyrészt kihalt pullrod (húzórudas) felfüggesztés a rugóstagokat V-alakban csatlakoztatja.

Qualifying - A szombati záróedzés, kvalifikáció angol megfelelõje. Az elért köridõk alapján határozzák meg a rajtsorrendet.

Rádiókapcsolat - A versenyzõ és a csapat állandó rádióösszeköttetésben áll egymással a verseny és az edzések ideje alatt. Az adás gyakorta zavart, s néha a pilóták, sem "értik" a csapat egyes utasításait, mikor például el kell engedni a csapattársat.

Rajtlámpa - Öt páros piros fényforrás gyullad fel egymás után másodpercenként, majd elalvásakor (4-7 sec.) a verseny elindul. A versenyzõk csak az utolsó elõtti lámpánál emelik a motort startfordulatszámra.

Rajtfelállás - A kvalifikáció eredményeképpen kialakult végsõ rajtsorrend szerint az autók oldalanként 4 méterrel eltolt pozícióból vágnak neki a távnak. Egymás mögötti sorakozási táv: 8 m.

Rajtgép, startautomatika - Rajtolás elõtt a sofõrnek nincs sok dolga. Elég meghúzni a kuplungkart és megnyomni a rajtgép gombját. A piros lámpák felgyulladásakor a pilóta padlógázt ad (az elektronika nem engedi túlforgatni a motort), majd a zöld fény felvillanásakor elengedi a kuplungkart. Az autó önállóan elvégez egy teljes rajtszekvenciát; gyorsít, váltogat. Az elsõ fékezés törli a programot.

Rajtszám - A csapatoknak párban kiadott számok, az elõzõ esztendõ konstruktõri sorrendje szerint. A világbajnok mindig az 1-est kapja; a balszerencsés 13-ast nem adják ki.

Reverse - Hátrameneti fokozat, rükverc. Biztonsági okokból minden autó rendelkezik R-fokozattal.

Safety Car - Biztonsági autó, mely rajt elõtt, illetve veszély esetén felvezeti a mezõnyt, biztosítva a pályát.

Scrutineering - Angolul a technikai gépátvétel, ellenõrzés. Alapkérdés: megfelel-e az autó az elõírásoknak? Az ellenõrzések az elsõ edzés elõtt, az edzések után, a kvalifikáció közben és után, illetve a verseny után történnek.

Sebességváltó - A Formula-1-es autók váltója csaknem teljesen automatizált. Egyes váltásokkor a kormány mögötti váltókarokat (jobb: fölváltás, bal: visszaváltás) mûködtetni kell, de a váltó nagyrészt automatikusan választ váltási szekvenciát.

Setup - Az autóbeállítások összegzõ angol fogalma. A kritériumokban szerepel a futómû, a szabad magasság és az aerodinamika beállításai, valamint a gumik hangolása, kiválasztása.

Shakedown - Angolul a versenyautó elsõ tesztje, hogy "összerázódjon".

Skid block - Az autó alatt hosszában végignyúló speciális lemez; extrém kemény mûfa. 30 cm széles és 1 cm vastag, a verseny közben pedig maximum 10 százaléka használódhat el.

Sofõrcsere - Egy versenyhétvége elsõ edzéséig az autókat vezetõ versenyzõket meg kell nevezni. Ezután csak kivételes esetben lehet eltérni (pl. betegség), de csak a kvalifikáció megkezdéséig.

Stewards - Független hivatalnokok, akik a verseny felügyeletével vannak megbízva. Õk büntetik a csapatokat, és/vagy sofõröket, ha technikai kihágást, vagy sportszerûtlen viselkedést észlelnek.

Szélárnyék - A hátsó szárnyak és a diffúzor mögötti, viszonylag szélszegény zóna, ahol kisebb a légellenállás. A hátsó autó így nagyobb végsebességre tehet szert, de lecsökkent aerodinamikai hatásfoka miatt rosszabb a fékhatás. A kakastaréj alatt mintegy 170 méternyi szélárnyék lehetséges.

Szeleppneumatika - Hagyományos acélrugók már alig viselnék el a 18 000-es fordulatszámokat. Ezért megbízhatóbb, túlnyomásos pneumatikus szeleprugók mûködnek a motorban. A sûrített levegõt palack, vagy a menetszél szolgáltatja.

Szénszál, karbon - A modern versenyautók legfõbb építõanyaga. Poliakrilnitril-szálakat lepedõkké szõnek, majd 2000 °C-on megszenesítenek. A lapokat ezután - különös tekintettel a szálirányra! - méhsejtszerkezetû lapokkal (alumínium, Nomex) felváltva egymásra helyezik, majd 135 °C-on egybesütik (lásd autokláv). Az így készült szendvics-héjszerkezet rendkívül könnyû és erõs.

Szponzor - Angolul az anyagiakat biztosító reklámpartner, akinek különféle reklámfelületek állnak rendelkezésére, a versenyautókon, kamionokon, az overallokon és a sisakokon. A felület nagysága és a csapat/pilóta jelentõsége határozza meg az árat.

Szuperlicensz - Formula-1 jogosítvány. Megszerzéséhez elengedhetetlen a szamárlétra-versenyeken megszerzett jó eredmények, és a Formula-1 Komisszió (FIA, csapatok, szponzorok) hozzájárulása.

Tankolás - 1994 óta ismét megengedett, sõt most már kötelezõ. Az elõírás célja, hogy a nemlétezõ elõzéseket a boxmegállások strategizálásával valahogy pótolják.

Tanksapka - A limiter mûködtetésekor (max. seb. 80 km/h) a tankfedél automatikusan kinyílik.

T-Car - Tartalékautó angolul. Az edzéseken és a warm-up-on korlátlanul használható, de a versenyen csak akkor vethetõ be, ha azt maximum két körrel a rajt után piros zászlóval megszakítják.

Telemetria - Rádióhullámos adatátvitel, mely 2002-tõl ismét két irányban engedélyezett. Nemcsak az autó küldi jeleit a boxba, hanem a technika kívülrõl is befolyásolható. Veszélyhelyzetben a csapat, vagy a versenyvezetõség is jelezheti a tempólimitet a pilótának. A külsõ kontroll (motorvezérlés, differenciálállítás, keverékképzés, stb.) egyre nõ, de a versenyzõk nem félnek a távirányítású F1-tõl.

Tempólimit - Sebességhatár a boxutcában. A szabadedzéseken és kvalifikáción 60 km/h, warm-up-on és versenyen 80 (Monacóban mindig 60). Az autók sebességét radarral mérik.

Túlkormányzottság - A kanyarba túl nagy sebességgel érkezõ, vagy túl hamar kigyorsítani akaró autó hátsó kerekeinek vezetõereje lecsökken/megsemmisül. Ilyenkor az autó "megfarol", kitör a hátulja, s a versenyzõ gyakran megforog. (Vö.: alulkormányzottság.)

Világbajnokság - 1950-ben lett hivatalos világbajnokság az 1947-ben alapított Formula-1. 1958 óta pedig konstruktõr-titulusért is versengenek.

Warm-up - 30 perces melegítõ edzés a verseny kezdete elõtt 4.5 órával, mikor a versenybeállításokat elvégzik.

Winglet - Kicsi kiegészítõ szárny(ak) az oldaldobozok tetején/végén, melyek a hátsó kerékrõl emelik el a káros örvényeket.

Yaw - Sokszor félreértelmezett szó, mely az autó menetdinamikai viselkedésében, kontrollált csúszásában/sodródásában a "keresztbefordulási faktor". Szaknyelven nem állandó fordulási ráta. Ha van elegendõ yaw, az autó dinamikusabban fordul, mint egykedvûbb társai. (ejtsd: jó)

107 százalékos szabály - A versenyre azok a sofõrök kvalifikálnak, akiknek idõeredménye maximum 7 százalékkal lassabb az edzéselsõnél. A szabály 1996 óta van érvényben.

 
 

 
2022. Június
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
<<   >>
 
 
Köszönöm, hogy benéztél!!Ha bármilyen kérésed, vagy kérésed lenne, akkor az E-mail menüpontban megtalálod a címemet!!Üdv:Kata
 
 
 
 
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?